In het laatste kwartaal van 2017 startte een traject waarmee we de bouwstenen verzamelden voor de koers van UWV voor de komende jaren. Daarbij werd duidelijk dat onze medewerkers enerzijds behoefte hebben aan duidelijke kaders en anderzijds aan meer ruimte om binnen die kaders hun werk in te vullen. We leggen de komende jaren daarom het accent op het schenken van vertrouwen en het ontwikkelen van vakmanschap. Vakmanschap betekent allereerst dat een medewerker zijn kennis en kunde effectief en klantgericht in de praktijk brengt. Verder houdt vakmanschap in dat de medewerker inzicht heeft in de context van zijn werk en in de reden van de keuzes van onze politieke opdrachtgevers. Door vakmanschap te tonen, behalen we resultaat. Door resultaat te behalen, groeit het vertrouwen bij onze opdrachtgevers en klanten. We leggen de nadruk op meer leren en ontwikkelen, meer resultaatgerichtheid, meer samenwerken en ook meer werken op basis van bewezen succesvolle methoden en technieken. In dit kader ontwikkelen we samen met 2 hogescholen een curriculum voor adviseurs met klantcontact en kunnen alle medewerkers gebruikmaken van een online leren‑en‑ontwikkelenomgeving. Inmiddels nemen al 8.000 medewerkers hieraan deel. Voor leidinggevenden uit het tweede echelon is er een werkplaats Vakmanschap in leiderschap.