Online dienstverlening aan werkgevers

Op werk.nl kunnen werkgevers vacatures publiceren en zelf cv’s zoeken in de cv‑bank. Ook kunnen ze op de site een eigen beveiligde Mijn werk.nl‑omgeving aanmaken. In 2017 werd deze omgeving maandelijks gemiddeld 79.000 keer bezocht, via gemiddeld 6.800 werkgeversaccounts. Werkgevers bekeken per maand gemiddeld 1,5 miljoen keer een cv. Sinds mei van dit jaar is het voor werkgevers mogelijk om via werk.nl zelf een beroepenkaart op te vragen met informatie over het beroep waarvoor ze personeel zoeken. De kaart vermeldt bijvoorbeeld hoeveel mensen op werk.nl met hun cv naar dit beroep (en soortgelijke beroepen) zoeken en welke opleidingen zij hebben gevolgd. Er zijn tot nu toe 2.500 beroepenkaarten opgevraagd door werkgevers. Dit gebruik ligt aanzienlijk lager dan het bezoek aan de cv‑bank. Daarom zullen we in 2018 meer aandacht besteden aan het gebruik en nut van de beroepenkaart via de website en via de Werkgeversservicepunten.

Op het werkgeversportaal op uwv.nl kunnen werkgevers steeds meer digitale diensten afnemen via een persoonlijk, beveiligd account. Ze kunnen er bijvoorbeeld zelf nagaan of een sollicitant of werknemer staat ingeschreven in het doelgroepregister. Verder kunnen ze hun ziek-, zwangerschaps- en hersteldmeldingen doen via de Verzuimmelder en Digipoort. De Verzuimmelder is bedoeld voor kleinere aantallen meldingen, Digipoort voor grotere aantallen. Op 1 september is de vernieuwde ERD‑premiewijzer live gegaan. Met deze gebruiksvriendelijke tool kunnen werkgevers hun premie berekenen als ze in het publieke bestel blijven of eigenrisicodrager worden.

Werkgevers kiezen steeds vaker voor het digitale kanaal. Dat zien we terug in het sterk groeiende aantal gebruikers van het werkgeversportaal. Eind 2017 telden we bijna 139.600 werkgeveraccounts (eind 2016: 119.000) en waren er bijna 61.100 werkgevers aangesloten op Digipoort (2016: 55.000). 138.100 werkgevers maken actief gebruik van hun account, oftewel 40% van alle werkgevers. Dat is 36% meer dan in 2016. Het werkgeversportaal kreeg in 2017 in totaal 1,2 miljoen bezoeken (2016: ruim 905.000); dat is gemiddeld 100.000 bezoeken per maand.